Saturday, December 26, 2009

Acheh 2004


payah betul nak blogging skrg ni. tambahan apabila diberikan tugasan yang tidaklah seberat mana tetapi menuntut masa yang padat dan komitmen yang tinggi agar ianya dapat dilaksanakan tanpa sebarang masalah dan bebanan yang timbul... musim 2010 lebih mencabar buatku. stadium2 di malaysia bakal menjadi tempat singgahan buatku setiap minggu. pakar2 bolasepak, jurulatih2, pengurus2, pemain, pengadil mahupun penyokong2 dan sesiapa juga yang terlibat secara langsung mahupun tidak pasti akan ku cari dan ku kejar... hmmm... dan kesannya kehidupanku buat permulaan seminggu dua ni agak tidak teratur dan kelam kabut. tak pe pelan2 kayuh... lama2 dapat tempo ok la tu.

sebenarnya saya nak ceritakan pasal pengalaman saya pergi ke negara bencana lebih kurang 5 tahun lepas. kira time2 tarikh ni rasanya saya ke sana.

genap 5 tahun berlalu sejak kejadian tsunami pada hari krismas 2004. lebih 200 ribu menjadi mangsa di beberapa tempat di dunia dan yang paling teruk menerima kesan ... acheh. lebih 100 ribu rakyat acheh menjadi korban yang meninggalkan sejarah pahit buat wilayah itu. utara malaysia juga menerima kesannya. walaupun korban tidaklah seramai acheh (tidak sampai 1 peratus pun) tetapi ianya tetap meinggalkan kesan mendalam terhadap rakyat terutama mangsa2..

saya yang kebetulan berkhidmat sebagai wartawan radio pada waktu itu terus diarahkan untuk membuat liputan kira2 seminggu selepas kejadian. tambahan pula pada waktu itu tidak ramai yang suka pergi tempat2 bencana seperti itu. 2 kali ke acheh. pertama sewaktu kapal TLDM kd mahawangsa menghantar bantuan besar-besaran ke sana. pengalaman menaiki kapal pengangkut juga sukar saya lupakan. perjalanan mengambil masa 2 hari (kalau x silap) diatas laut. agak bosan juga. bagaimana la agaknya anggota tentera kita berhari2 melihat laut. dan oleh kerana muatan kapal x cukup utk penumpang maka saya terpaksa menumpang tidur di stor kecik di sebahagian dari ruang kapal tu. dan yang kali kedua saya pergi ialah dengan menaiki kapal terbang CN130 milik TUDM. saya tak ingat masa tu. dan pengalaman itu juga adalah sesuatu yang menarik dan mencabar. dan kali kedua ini juga lah saya ibarat pelarian disebabkan kehilangan beg pakaian sebaik pemunggahan dilakukan setelah mendarat. dengan pakaian yang sedia dipakai serta membeli sehelai seluar dan baju di pasar. dengan pakaian itu lah saya membuat liputan selama seminggu.

tapi apa yang diceritakan bukanlah perenggan di atas, tetapi bencana yang tiba2 melanda tanpa isyarat tu. macam2 cerita keluar dari penduduk setempat. ada yang kata punca jadi disebabkan itu dan ini tetapi semuanya kuasa Allah. mereka hanya boleh membuat spekulasi je. kali pertama saya pergi mayat merata2. asal saja lalu lori sebelah saya time tu la menusuk segala bau. di tepi jalan tempat peringatan saya dapat lihat mayat2 ditolak sahaja dalam kubur besar menggunakan jentolak. bangunan runtuh sana sini...

kali kedua tidak banyak berubah. cuma sedikit bersih. tapi masih kotor dan serabut. dan masih ramai mangsa yang tidak bernyawa di bawah runtuhan bangunan. walaupun dah 2 ke 3 minggu berlalu. agak sukar kerana mangsa terlalu ramai. walaupun banyak bantuan dari negara2 luar.

kini banda acheh banyak berubah. apa yang saya tengok di tv ianya secara tidak langsung menjana pendapatan dari sektor pelancongan. tempat2 kejadian menjadi tempat2 pelancong. termasuklah kapal besar yang tersadai di darat di salah satu kawasan bencana. dan saya pasti satu hari nanti saya akan kesana untuk melihat perubahan yang berlaku sambil jalan2 makan angin kerana orang kata acheh ni pun menarik juga kalau nak jalan2.

apapun ianya meninggalkan kesan sejarah buat dunia. sejak dari itu langkah berjaga2 sentiasa diambil semua pihak dari seluruh negara. dan kita rakyat malaysia harus bersyukur kerana negara kita terletak di atas garisan khatulistiwa yang memisahkan kita dari segala macam bencana alam yang besar. walaupun dapat tempias tetapi masih selamat...

sedikit gambar ketika kali kedua ke sana. nak lagi bukak flickr saya di pautan kanan blog.

Monday, December 14, 2009

2010 yang bakal sibuk

salam...

agak lama juga saya tidak mengupdate blog saya ini. bukannya apa... kesibukan menjalankan tugas2 harian dan tugas2 bukan harian agak menghalang saya daripada mengupdate blog ni. sementelah di hujung2 tahun ni banyak pula duit yang memanggil. tu belum kira aktiviti2 lain yang mendatangkan manfaat seperti ... kayuh beskal.

sebenarnya bukan saya tidak menyentuh lap top saya atau bukak internet. tetapi dek kerana sibuk menyiapkan kerja2 disamping membuang masa di FB sehingga terlupa @ tiada masa nak bukak blog untuk mereka-reka cerita.

tapi takpe... sebelum 2009 melabuhkan tirai saya akan paparkan koleksi gambar2 saya buat tatapan pelawat.

apapun terkini arahan tugas baru yang bakal memberi saya lebih masa untuk sibuk pada 2010. saya bakal bertapa di stadium bila mulanya kick off liga2 bolasepak terbesar yang ada di malaysia. bukan itu sahaja, saya juga perlu mengejar pemain2 bolasepak di malaysia, pengurus2, jurulatih2, kelab2, persatuan2 negeri dan macam2 lagi yang berkaitan. tidak terhenti setakat itu, saya juga perlu mencari & mengesan kedudukan lagenda2 bolasepak negara kita untuk dimuatkan dalam sebahagian dari kesibukan itu. secara tidak langsung nama2 mereka akan sentiasa meniti dibibir rakyat malaysia terutamanya generasi2 baru yang dahagakan sejarah bolasepak negara.

tidak terhenti di situ, saya juga perlu mencari isu, mencipta isu agar perkara2 berbangkit dapat diselesaikan dengan seberapa segera yang mungkin. bukanlah saya ni penyelesai masalah tetapi setidak2nya mereka2 yang terlibat dengan masalah ni dapat menyelesaikan masalah secepat mungkin bagi mengelakkan dicari oleh saya dan pasukan saya...

dan saya berharap agar tugas ini dapat dilaksanakan dengan secemerlang mungkin. bukan laksana je tetapi laksana dengan secemerlang boleh supaya ia bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti tugas saya tetapi setidak2nya apa yang saya buat ini meniti di bibir mereka selain meningkatkan lagi jumlah penonton di malaysia. dan saya berazam untuk menjadikan musim baru 2010 ini terbaik dari musim2 terdahulu... dan ini akan menjadi sebahagian daripada azam tahun baru muharam 1431H saya serta tahun baru 2010M yang bakal tiba.

apapun nantikan siaran pertama 'SEKILAS LIGA M 2010' pada awal januari ini, khamis 12.30 tgh malam di TV1.

Tuesday, December 8, 2009

FIFA Jabulani video clip

video

Jabulani

adidas and FIFA presented the adidas Jabulani, the Official Match Ball for the 2010 FIFA World Cup South Africa to the world on the day of the Final Draw, 4 December 2009, in Cape Town.
click to enlarge
.
The Jabulani, which means "to celebrate" in isiZulu, features a South African-inspired design and radically new technology. The new match ball became available in retail from 5 December onwards.

The newly developed "Grip'n'Groove" profile provides the best players in the world with a ball allowing an exceptionally stable flight and perfect grip under all conditions.

Comprising only eight, completely new, thermally bonded 3-D panels, which for the first time are spherically moulded, the ball is perfectly round and is claimed to be even more accurate than its predecessors.

The design:

Eleven colours are used in the adidas Jabulani, the 11th adidas World Cup ball. These 11 colours represent the 11 players in every team, the 11 official languages of South Africa and the 11 South African communities that make the country one of the most ethnologically diverse countries on the African continent. The colourful design is designed to bring together the tremendous diversity of the country in harmonious unity. Four triangle-shaped design elements on a white background lend the ball a unique appearance in African spirit. And like the outer facade of Johannesburg's Soccer City Stadium, individual design elements also capture the colourfulness of South Africa.

So what do the players say?

Michael Ballack: "Fantastic, the ball does exactly what I want it to."

Petr Cech: "You can feel the energy coming towards you, like a shot."

Frank Lampard: "A very strong ball, true to hit."

Kaká: "For me, contact with the ball is all-important, and that's just great with this ball."

Grip'n'Groove profile

Aero grooves: Aero grooves create the clearly visible profile on the ball's surface. The Grip'n'Groove profile circles round the entire ball in an optimal aerodynamic way. The integrated grooves provide unmatched flight characteristics, and are said to make this the most stable and most accurate adidas ball ever. The ground-breaking performance features of the adidas Jabulani have been confirmed in comprehensive comparison tests at Loughborough University in England and countless checks in the wind tunnel and the adidas football laboratory in Scheinfeld, Germany.

Grip: Since the introduction of the "goose bumps" surface for the last European Championship ball, the microtexture of the new ball's outer skin has also been given a visible facelift. The Jabulani has a futuristic texture with fantastic grip, designed to give players full control over the ball under all weather conditions.

adidas always involves world-class athletes in the development and testing of its products and for the adidas Jabulani, adidas partnered with AC Milan, FC Bayern München, the Orlando Pirates and Ajax Cape Town when the ball was tested in 2008.

The company is already working on innovations for the 2014 FIFA World Cup Brazil.

-bizcommunity.com