Saturday, December 26, 2009

Acheh 2004


payah betul nak blogging skrg ni. tambahan apabila diberikan tugasan yang tidaklah seberat mana tetapi menuntut masa yang padat dan komitmen yang tinggi agar ianya dapat dilaksanakan tanpa sebarang masalah dan bebanan yang timbul... musim 2010 lebih mencabar buatku. stadium2 di malaysia bakal menjadi tempat singgahan buatku setiap minggu. pakar2 bolasepak, jurulatih2, pengurus2, pemain, pengadil mahupun penyokong2 dan sesiapa juga yang terlibat secara langsung mahupun tidak pasti akan ku cari dan ku kejar... hmmm... dan kesannya kehidupanku buat permulaan seminggu dua ni agak tidak teratur dan kelam kabut. tak pe pelan2 kayuh... lama2 dapat tempo ok la tu.

sebenarnya saya nak ceritakan pasal pengalaman saya pergi ke negara bencana lebih kurang 5 tahun lepas. kira time2 tarikh ni rasanya saya ke sana.

genap 5 tahun berlalu sejak kejadian tsunami pada hari krismas 2004. lebih 200 ribu menjadi mangsa di beberapa tempat di dunia dan yang paling teruk menerima kesan ... acheh. lebih 100 ribu rakyat acheh menjadi korban yang meninggalkan sejarah pahit buat wilayah itu. utara malaysia juga menerima kesannya. walaupun korban tidaklah seramai acheh (tidak sampai 1 peratus pun) tetapi ianya tetap meinggalkan kesan mendalam terhadap rakyat terutama mangsa2..

saya yang kebetulan berkhidmat sebagai wartawan radio pada waktu itu terus diarahkan untuk membuat liputan kira2 seminggu selepas kejadian. tambahan pula pada waktu itu tidak ramai yang suka pergi tempat2 bencana seperti itu. 2 kali ke acheh. pertama sewaktu kapal TLDM kd mahawangsa menghantar bantuan besar-besaran ke sana. pengalaman menaiki kapal pengangkut juga sukar saya lupakan. perjalanan mengambil masa 2 hari (kalau x silap) diatas laut. agak bosan juga. bagaimana la agaknya anggota tentera kita berhari2 melihat laut. dan oleh kerana muatan kapal x cukup utk penumpang maka saya terpaksa menumpang tidur di stor kecik di sebahagian dari ruang kapal tu. dan yang kali kedua saya pergi ialah dengan menaiki kapal terbang CN130 milik TUDM. saya tak ingat masa tu. dan pengalaman itu juga adalah sesuatu yang menarik dan mencabar. dan kali kedua ini juga lah saya ibarat pelarian disebabkan kehilangan beg pakaian sebaik pemunggahan dilakukan setelah mendarat. dengan pakaian yang sedia dipakai serta membeli sehelai seluar dan baju di pasar. dengan pakaian itu lah saya membuat liputan selama seminggu.

tapi apa yang diceritakan bukanlah perenggan di atas, tetapi bencana yang tiba2 melanda tanpa isyarat tu. macam2 cerita keluar dari penduduk setempat. ada yang kata punca jadi disebabkan itu dan ini tetapi semuanya kuasa Allah. mereka hanya boleh membuat spekulasi je. kali pertama saya pergi mayat merata2. asal saja lalu lori sebelah saya time tu la menusuk segala bau. di tepi jalan tempat peringatan saya dapat lihat mayat2 ditolak sahaja dalam kubur besar menggunakan jentolak. bangunan runtuh sana sini...

kali kedua tidak banyak berubah. cuma sedikit bersih. tapi masih kotor dan serabut. dan masih ramai mangsa yang tidak bernyawa di bawah runtuhan bangunan. walaupun dah 2 ke 3 minggu berlalu. agak sukar kerana mangsa terlalu ramai. walaupun banyak bantuan dari negara2 luar.

kini banda acheh banyak berubah. apa yang saya tengok di tv ianya secara tidak langsung menjana pendapatan dari sektor pelancongan. tempat2 kejadian menjadi tempat2 pelancong. termasuklah kapal besar yang tersadai di darat di salah satu kawasan bencana. dan saya pasti satu hari nanti saya akan kesana untuk melihat perubahan yang berlaku sambil jalan2 makan angin kerana orang kata acheh ni pun menarik juga kalau nak jalan2.

apapun ianya meninggalkan kesan sejarah buat dunia. sejak dari itu langkah berjaga2 sentiasa diambil semua pihak dari seluruh negara. dan kita rakyat malaysia harus bersyukur kerana negara kita terletak di atas garisan khatulistiwa yang memisahkan kita dari segala macam bencana alam yang besar. walaupun dapat tempias tetapi masih selamat...

sedikit gambar ketika kali kedua ke sana. nak lagi bukak flickr saya di pautan kanan blog.

Monday, December 14, 2009

2010 yang bakal sibuk

salam...

agak lama juga saya tidak mengupdate blog saya ini. bukannya apa... kesibukan menjalankan tugas2 harian dan tugas2 bukan harian agak menghalang saya daripada mengupdate blog ni. sementelah di hujung2 tahun ni banyak pula duit yang memanggil. tu belum kira aktiviti2 lain yang mendatangkan manfaat seperti ... kayuh beskal.

sebenarnya bukan saya tidak menyentuh lap top saya atau bukak internet. tetapi dek kerana sibuk menyiapkan kerja2 disamping membuang masa di FB sehingga terlupa @ tiada masa nak bukak blog untuk mereka-reka cerita.

tapi takpe... sebelum 2009 melabuhkan tirai saya akan paparkan koleksi gambar2 saya buat tatapan pelawat.

apapun terkini arahan tugas baru yang bakal memberi saya lebih masa untuk sibuk pada 2010. saya bakal bertapa di stadium bila mulanya kick off liga2 bolasepak terbesar yang ada di malaysia. bukan itu sahaja, saya juga perlu mengejar pemain2 bolasepak di malaysia, pengurus2, jurulatih2, kelab2, persatuan2 negeri dan macam2 lagi yang berkaitan. tidak terhenti setakat itu, saya juga perlu mencari & mengesan kedudukan lagenda2 bolasepak negara kita untuk dimuatkan dalam sebahagian dari kesibukan itu. secara tidak langsung nama2 mereka akan sentiasa meniti dibibir rakyat malaysia terutamanya generasi2 baru yang dahagakan sejarah bolasepak negara.

tidak terhenti di situ, saya juga perlu mencari isu, mencipta isu agar perkara2 berbangkit dapat diselesaikan dengan seberapa segera yang mungkin. bukanlah saya ni penyelesai masalah tetapi setidak2nya mereka2 yang terlibat dengan masalah ni dapat menyelesaikan masalah secepat mungkin bagi mengelakkan dicari oleh saya dan pasukan saya...

dan saya berharap agar tugas ini dapat dilaksanakan dengan secemerlang mungkin. bukan laksana je tetapi laksana dengan secemerlang boleh supaya ia bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti tugas saya tetapi setidak2nya apa yang saya buat ini meniti di bibir mereka selain meningkatkan lagi jumlah penonton di malaysia. dan saya berazam untuk menjadikan musim baru 2010 ini terbaik dari musim2 terdahulu... dan ini akan menjadi sebahagian daripada azam tahun baru muharam 1431H saya serta tahun baru 2010M yang bakal tiba.

apapun nantikan siaran pertama 'SEKILAS LIGA M 2010' pada awal januari ini, khamis 12.30 tgh malam di TV1.

Tuesday, December 8, 2009

FIFA Jabulani video clip

video

Jabulani

adidas and FIFA presented the adidas Jabulani, the Official Match Ball for the 2010 FIFA World Cup South Africa to the world on the day of the Final Draw, 4 December 2009, in Cape Town.
click to enlarge
.
The Jabulani, which means "to celebrate" in isiZulu, features a South African-inspired design and radically new technology. The new match ball became available in retail from 5 December onwards.

The newly developed "Grip'n'Groove" profile provides the best players in the world with a ball allowing an exceptionally stable flight and perfect grip under all conditions.

Comprising only eight, completely new, thermally bonded 3-D panels, which for the first time are spherically moulded, the ball is perfectly round and is claimed to be even more accurate than its predecessors.

The design:

Eleven colours are used in the adidas Jabulani, the 11th adidas World Cup ball. These 11 colours represent the 11 players in every team, the 11 official languages of South Africa and the 11 South African communities that make the country one of the most ethnologically diverse countries on the African continent. The colourful design is designed to bring together the tremendous diversity of the country in harmonious unity. Four triangle-shaped design elements on a white background lend the ball a unique appearance in African spirit. And like the outer facade of Johannesburg's Soccer City Stadium, individual design elements also capture the colourfulness of South Africa.

So what do the players say?

Michael Ballack: "Fantastic, the ball does exactly what I want it to."

Petr Cech: "You can feel the energy coming towards you, like a shot."

Frank Lampard: "A very strong ball, true to hit."

Kaká: "For me, contact with the ball is all-important, and that's just great with this ball."

Grip'n'Groove profile

Aero grooves: Aero grooves create the clearly visible profile on the ball's surface. The Grip'n'Groove profile circles round the entire ball in an optimal aerodynamic way. The integrated grooves provide unmatched flight characteristics, and are said to make this the most stable and most accurate adidas ball ever. The ground-breaking performance features of the adidas Jabulani have been confirmed in comprehensive comparison tests at Loughborough University in England and countless checks in the wind tunnel and the adidas football laboratory in Scheinfeld, Germany.

Grip: Since the introduction of the "goose bumps" surface for the last European Championship ball, the microtexture of the new ball's outer skin has also been given a visible facelift. The Jabulani has a futuristic texture with fantastic grip, designed to give players full control over the ball under all weather conditions.

adidas always involves world-class athletes in the development and testing of its products and for the adidas Jabulani, adidas partnered with AC Milan, FC Bayern München, the Orlando Pirates and Ajax Cape Town when the ball was tested in 2008.

The company is already working on innovations for the 2014 FIFA World Cup Brazil.

-bizcommunity.com

Friday, November 20, 2009

Semangat baru buat paralimpik

ATLIT paralimpik menerima suntikan semangat apabila kerajaan memberikan sebidang tanah untuk ibu pejabat Majlis Paralimpik Malaysia di Kinrara, sesudah pembinaan Kompleks Paralimpik di Kampung Pandan.

Pemberian tanah itu diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak, selepas puas hati dengan usaha dan pencapaian yang dilakarkan atli paralimpik negara sejak kebelakangan ini.

“Bagi melicinkan lagi pengurusan dan perjalanan kegiatan sukan atlit paralimpik, kerajaan menerusi Kementerian Belia dan Sukan meluluskan sebidang tanah untuk dijadikan Ibu Pejabat Majlis Paralimpik Malaysia,” kata selepas merasmikan Perhimpunan Agung dan Persidangan Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur semalam.

Turut hadir, Presiden Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa, Sir Philip Craven, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil dan Presiden Majlis Paralimpik Malaysia, Datuk Zainal Abu Zarin.

Sebelum ini, kerajaan sudah bersetuju membina Kompleks Sukan Paralimpik untuk memudahkan atlit istimewa itu menjalani latihan.

“Atlit paralimpik negara sudah melebarkan pembabitan mereka dalam pelbagai jenis sukan, bukan hanya di rantau Asia malah sehingga ke peringkat lebih tunggu. Ia boleh dijadikan pemangkin untuk mereka lebih gigih berusaha.” - BERITA HARIAN

Selangor Wakil Tunggal Malaysia Ke Piala AFC 2010

KUALA LUMPUR, 19 Nov (Bernama) -- Hanya pasukan Selangor yang akan mewakili Malaysia untuk bersaing pada kejohanan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) 2010 berbanding dua pasukan sebelum ini.

Setiausaha Agung Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) Datuk Azzuddin Ahmad berkata Selangor layak ke kejohanan itu selaku juara Piala FA dan Liga Super pada tahun ini.

"Manakala pasukan kedua yang layak mengikut peraturan yang ditetapkan oleh AFC adalah Perlis yang di atas kapasiti naib juara Liga Super namun skuad Singa Utara itu telah menolaknya.

"Jadi FAM telah memohon kepada AFC untuk menggantikannya dengan pasukan lain, namun badan induk bola sepak Asia itu melalui surat maklum balasnya dua hari lepas telah menolaknya," katanya kepada Bernama di sini Khamis.

Kali terakhir Selangor menyertai kejohanan itu adalah tiga tahun lepas namun tewas kepada kelab Al Nejmeh dari Lebanon di peringkat suku akhir.

Undian untuk menentukan kumpulan pada kejohanan tahun depan itu akan diadakan pada 7 Dis ini di Rumah AFC, Bukit Jalil dengan 32 pasukan akan dibahagikan kepada lapan kumpulan.

Dua pasukan teratas setiap kumpulan iaitu 16 pasukan akan layak ke pusingan kedua dan pusingan seterusnya.

Pada saingan tahun ini, Malaysia diwakili oleh Kedah dan Johor FC namun hanya Kedah mara ke pusingan kedua sebelum tewas kepada kelab Vietnam, Becamex Binh Duong FC.

Sementara itu, Azzuddin turut mengesahkan FAM masih belum menerima sebarang surat rasmi mengenai penarikan diri Kuala Muda NAZA bagi saingan Liga Malaysia musim depan.

"Saya hanya mengetahui perkara ini melalui media," katanya ketika ditanya mengenai kedudukan pasukan berstatus kelab itu yang akan beraksi di dalam Liga Super. - BERNAMA

Monday, November 16, 2009

Bolasepak pusingan kelayakan piala AFC 2011

piala malaysia telah pun melabuhkan tirai, tetapi tidak bermakna pemain2 bolasepak negara kita juga melabuhkan punggung2 mereka didepan TV menonton EPL. terbaru pada hari rabu ini bertempat di stadium nasional bukit jalil anak2 buah k.rajagobal akan turun menentang uzbekistan bagi mencari tempat untuk ke piala AFC 2011.

saya tidak lah berapa tahu sangat maklumat2 penuh tetapi menurut rakan yang terlibat secara langsung dalam liputan bolasepak ini memaklumkan yang perlawanan hari rabu ini sepak mulanya adalah pada pukul 5.30 petang. dan kepada peminat2 bolasepak tempatan marilah kita beramai2 memeriahkan stadium bukit jalil dengan memberi sokongan kepada pasukan negara. tapi bukanlah memeriahkan dengan baling mercun sana sini. siaran tertunda akan disiarkan pada pukul 12.30tgh mlm yang sama di TV1.

yang penting ketepikan dulu unsur2 kenegrian yang mungkin masih merasuk dalam diri sesetengah penyokong negara kita sebab dalam barisan pemain2 malaysia tu dari NS ada kelantan ada selangor ada dan juga dari negeri2 lain di malaysia.

dan lagi satu yang mana suka cucuh sana cucuh sini hentikanlah tabiat buruk seperti yang berlaku pada perlawanan akhir piala malaysia baru2 ni. nanti tak pasal2 belum habis kira kerugian hari tu dah kena kira kerugian baru pulak.

apapun majulah bolasepak utk negara...

Tuesday, November 10, 2009

Off Road Kubang Gajah


salam... bersukan sebagai aktiviti riadah amatlah bagus. selain dapat menyihatkan tubuh badan, ia juga dapat menguji akal fikiran tentang sukan yang diceburi tak kira la membuatkan kita berfikir dari segi teknikal ataupun taktikal. tetapi yang amat penting sekali sukan dapat menghubungkan kita dengan ramai orang ataupun rakan dari pelbagai lapangan.

sukan basikal bukit yang kini semakin digemari ramai juga tidak terlepas dari menjadi pilihan peminat dari pelbagai lapisan umur dan kedudukan. dan saya juga merupakan salah seorang yang dah terjebak secara lebih serius dalam sukan ini. tetapi tidaklah sampai tahap antarabangsa. sekadar memastikan tubuh badan sentiasa sihat selain memastikan enjin di bahagian otak sentiasa berfungsi dengan baik supaya dengan berfikir setiap kali mengayuh dapat juga mendorong otak supaya sentiasa berfikir dengan waras dan bernas dalam hal-hal lain.

ahad baru ni sempat juga saya meluangkan masa join rakan2 riders dari ampang, shah alam dan bukit jalil untuk bersama berkayuh ke kubang gajah, kemensah. trail yang agak pendek tetapi cukup membuatkan paru2 berkembang kuncup dengan laju sekali. sekali-sekala teruji juga kecekapan apabila melalui tepi2 gaung yang membuatkan jantung sentiasa berdebar. tetapi debaran itu tidaklah begitu hebat kalau dibandingkan berkayuh pada waktu malam.

sebenarnya saya ni dah tergolong dengan rider yang digelar DUKE rider. tak la ramai tetapi lebih 5 orang jugak la. kami biasa berkayuh di DUKE highway pada setiap hari rabu malam. turut serta pada ahad lalu rider yang digelar PUJMAC. dari bukit jalil. selain itu ada juga rider2 perseorangan. inilah yang dikatakan membina jalinan silaturrahim dan juga rangkaian kerana hari tu saja lebih 3 orang kenalan baru saya dapat.

lokasi kayuhan kami pada kali ini adalah di air terjun kubang gajah, kemensah ulu kelang atau lebih dikenali dengan panggilan sofea jane.


mulanya di sini. berkumpul di shell berhampiran zoo negara. 17 rider kesemuanya. kira-kira 8.30 pagi kami memulakan kayuhan.


kampung kemensah. melalui jalan bertar tetapi mendaki sudah cukup membuatkan beberapa rider termasuk saya tercungap2 sehingga terpaksa menolak basikal sehingga ke penghujung sebelum masuk off road iaitu di institut budaya melayu baru.


bagi rider yang kurang fit seperti saya. mendaki adalah sesuatu perkara yang menyulitkan dan meletihkan. (gambar moqh dan cito sedang menolak basikal)


berehat seketika di penghujung jalan bertar di sini.


off road bermula. kami memulakan kayuhan off road dengan 90 peratus kayuhan adalah mendaki sebelum sampai ke air terjun kubang gajah.


untuk ke air terjun kubang gajah, aktiviti menolak basikal adalah perkara biasa kerana trail yang perlu mendaki tidak henti2 memenatkan ramai rider termasuk saya.


persimpangan ke kubang gajah. berehat seketika sebelum memulakan kayuhan.

selepas sahaja kami memasuki persimpangan ini tumpuan kayuhan diberikan sepenuhnya dengan tiada gambar diambil oleh kerana ingin cepat sampai ke destinasi.


tiba di pintu gerbang air terjun kubang gajah. bergambar sambil berehat kerana selepas gerbang ini kami perlu menuruni bukit yang sangat curam.


downhill terakhir sebelum ke air terjun


keadaan basikal saya


tidak sah rasanya jika tidak mendapat kesegaran air gunung asli. itulah yang menambah kmbali tenaga para rider semua.

selepas lebih kurang sejam kami bertolak pulang. menolak seketika mendaki sebelum kami downhill sampai ke bawah.


tanda kejayaan


berehat seketika sambil makan mee goreng power di kedai makan chalet rimba, JINBARA


tiba kembali ke shell, beberapa rider menonggeng basikal mereka untuk ditembak dengan air...


tahniah kepada rider semua. semoga kita boleh ride lagi lepas ni di tempat2 yang lebih menarik lagi... lagi gambar dalam link flickr.

Monday, November 9, 2009

Budaya Penyokong Bola Kita




4 gambar yang berbeza. 2 gambar di atas sebelum perlawanan dan 2 di bawah semasa kelantan ketinggalan dengan jaringan gol. adakah ini budaya penyokong bolasepak? merusuh apabila kalah... (gambar ihsan AHMAD JUNAIDI KASMI)


umum sedia ketahui akan keputusan perlawanan akhir bolasepak piala malaysia yang menyaksikan penantian selama 61 tahun negeri sembilan untuk membawa pulang piala ke negeri itu berakhir apabila menjuarai piala paling berprestij di malaysia setelah menewaskan kelantan 3-1 di stadium nasional bukit jalil sabtu lalu.

kelantan yang belum pernah mendakap piala malaysia walau sekali terpaksa menanti lagi tahun depan setelah kali terakhir melangkah ke final 39 tahun lalu. itupun jika mereka berjaya mengekalkan persembahan seperti musim ini. dengan kekalahan ini bermakna tahun ini kelantan terpaksa menelan kepahitan menghampakan penyokong mereka yang setia memenuhi segenap penjuru stadium 2 kali setelah kali pertama dalam medan akhir piala FA april lalu apabila tewas kepada selangor 2-1.

negeri sembilan pula membawa kenangan paling manis buat yang dipertuan besar yang baru ditabalkan oktober lalu dan mungkin inilah yang dikatakan persembahan diraja buat tunku mukhriz daripada pengurusan bolasepak NS, pemain2 serta penyokong2 sebagai hadiah atas pertabalan baginda sebagai payung rakyat yang baru.

tapi bagi saya bukan ini yang menjadi buah mulut rakyat malaysia sebenarnya tetapi sikap penyokong bolasepak negara kita yang sering menjadikan perlawanan bolasepak ini 'tempat berpesta' ataupun 'tempat berperang'. manakan tidak, asal saja tengok bola mesti ada mercun, bunga api, bakar membakar, api-mengapi, baling sana baling sini dan juga vandalisme. akibatnya yang tidak bersalah yang menjadi mangsa. kadang2 dalam pada keasyikan melayan nafsu2 sebegini kita terlupa yang warga2 sebelah kita ada yang membawa anak2 kecil menonton perlawanan ini dan tidak kurang juga membawa seisi keluarga menonton bersama. selain itu mereka yang berusia emas juga hadir memberi sokongan kepada pasukan mereka.

dalam perlawanan sabtu lalu saya lebih suka menyalahkan penyokong kelantan atas banyak kekecohan dan kerosakan yang berlaku dan dalam hal ini pengurusan bolasepak negeri harus bertanggungjawab atas segala yang berlaku. bukan mahu menyalahkan mereka kerana mereka juga telah memberi segala macam nasihat kepada penyokong sendiri supaya lebih berhemah semasa menonton. tetapi sebagai persatuan yang membawa bersama harapan penyokong mereka juga perlu memastikan segala kerosakan dan sikap penyokong mereka sendiri dibayar. dan umum juga sedia maklum akan sikap bukan segelintir tetapi kebanyakan penyokong2 ini yang sejak dari dulu lagi memang macam ni.

mungkin mulai akan datang penyelesaiannya adalah dengan menghadkan kemasukan penyokong2 ke dalam stadium. kalau satu stadium boleh mamuatkan 80 ribu penyokong, 40 ribu setiap pasukan. tak kisahlah kalau sebelah pasukan tak cukup 40 ribu sekalipun kerana pada saya keuntungan dah jadi perkara nombor 2. yang penting keselamatan semua pihak terjamin. lihat sahaja kejadian sabtu lalu, rasanya banyak juga rugi dari pihak stadium. lagipun bila di bahagi sama rata, kawalan keselamatan juga menjadi lebih mudah...

entahlah... bagus juga saya x pergi stadium hari tu walaupun saya ada 1 pas dan 2 tiket. malas nak layan perangai manusia. dah la jurukamera tv sampai berbalut kepala. itu baru skit. entah apa akan jadi agaknya kalau kesemua lautan merah kat bukit jalil tu mengamuk...

Thursday, November 5, 2009

Adakah Kelantan Atau Negeri Sembilan


final piala malaysia sabtu ini pastinya bakal meninggalkan sejarah buat kelantan dan negeri sembilan apabila kedua2nya telah menanti sekian lama untuk mendakap piala malaysia yang paling berprestij itu. andai kata salah satu pasukan menang maka yang kalah itu pastinya perit untuk ditelan apatah lagi membawa harapan menggunung penyokong yang bakal membanjiri setiap ruang stadium nasional bukit jalil, tempat berlangsungnya perlawanan akhir itu.

namun yang pasti pihak2 berkaitan telah menyusun langkah berjaga2 bagi mengelakkan berlakunya lagi tragedi2 yang tidak sepatutnya berlaku apatah lagi kedua2 pasukan ini pernah menempuh detik sejarah hitam pada perlawanan piala FA april lalu apabila penjaga gawang kelantan yang terkenal dengan sifat 'gedebe'nya itu mengkasari penyerang negeri sembilan mengakibatkannya digantung untuk beraksi namun hukuman akhirnya diringankan dan kini kembali menggalas cabaran akhir yang saya kira bakal mengundang lebih besar masalah jika tidak dibendung. rekod telah tercatat, dan penyokong pula pasti bersedia dengan segala macam perisai sekiranya terjadi apa2 yang tidak diingini. cuma x tahu la sapa yang kena.

dari sumber2 yang sangat boleh dipercayai, pihak berkuasa bakal meletakkan ramai preman di kerusi2 penonton bagi melihat siapakah yang suka mencetuskan suasana tidak senang dalam stadium. yang diluar pula akan memastikan tiada bahan2 letupan dan senjata2 yang boleh mengakibatkan kecederaan dan yang paling penting sekali ialah tiket2 akan di 'scan' agar tiada yang masuk menggunakan tiket palsu. tiket pun rasanya sudah mula dipalsukan pihak2 tertentu demi mengaut keuntungan semata2...

yang pasti dari maklumat itu lagi kelantan telah menempah lebih 50 ribu tiket untuk penyokong2 mereka, lebih banyak dari negeri sembilan. dan ramai menjangkakan kelantan bakal menjulang piala malaysia untuk edisi 2009 ini nanti. namun apapun kata orang, jawapannya hanya dapat dipastikan pada tarikh 7 november sabtu ini selepas habis tiupan wisel penamat oleh pengadil yang akan bertugas nanti.

tak kisah la apa pun... yang penting FAIRPLAY beb...

saya pun dapat la tiket free 2 keping utk malam tu. masalahnya yang mintak dari saya lebih 10 orang. so untuk bagi adil kepada semua... saya simpan je buat kenangan...

Wednesday, November 4, 2009

Pertunangan Radi dan Izzati

inilah penerbit bolasepak liga M tersohor iaitu tarmizi muhidin. kredit utk abg mizi

Tiba-tiba pulak cerita bab tunang kawin kan... bukannya apa sebenarnya ianya juga adalah sebahagian kelebihan yang Allah berikan pada saya iaitu kebolehan mengambil gambar walaupun tidaklah sehebat yang 'hebat2' di luar sana.

tapi cerita gambar ni lain sikit. sebab yang bertunangnya ialah anak kepada PENERBIT SIARAN LANGSUNG BOLA SEPAK LIGA MALAYSIA iaitu mr Tarmizi Muhidin. dia buat masa ni menjalankan tugas jadi bos di unit sukan tv. bos sebelum ni dah ditukarkan ke produksi berita. saya dipertanggungjawabkan untuk mengambil gambar anak abg mizi dan seterusnya buat album la kiranya.

abg tarmizi dah lama jadi penerbit utk bola malaysia. dah lali dah dengan perjalanan produksi utk bolasepak ni. dari a sampai z. teknikal pun pakar dah. janganlah korang tipu dia. naya je kena balik.

anak dia yang bertunang ialah izzati, yang perempuan lah. sekarang tengah buat master di scotland atas tajaan UKM. kira bakal pensyarah la ni. dengar kata lepas ni sambung PHD. tunang dia radi pun baru lepas abis master dengar cerita. buat di UK. bertuah abg mizi anak bagus2. dengar2 lelaki sulung dia pun pensyarah jugak.

apapun tahniah buat abg mizi sekeluarga. semoga jodoh anak berkekalan ke jinjang pelamin yang akan diadakan bulan disember ni. dan juga semoga berbahgia selalu...

Friday, October 30, 2009

I'm Inside Todays Malay Mail page 40


Thanks for mr kamaruzaman for this column... even its just a small one but still make me proud of myself... mr kamazuzaman can be reach at malputeh@yahoo.com.

Thursday, October 29, 2009

DUKE Ride 28/10/09

malam tadi kayuh lagi... lebih kepada kayuh santai. berkayuh seramai 10 orang termasuk 3 anggota tentera yang sempoi yang baru saya kenal. bermula dari ulu kelang sehingga susur keluar ke gombak. melepasi tol gombak dalam 2 km kami berpatah balik melalui flyover motorsikal. cadangnya nak terus lagi ke depan tetapi oleh kerana tayar salah seorang brother sudah pancit dan mengambil masa untuk tukar tiub, maka lepas settle down kami patah balik. apapun its a nice ride and nice to meet the 3 army guyz...

2 army guyz from mindef

eco dan adiknya
brother lan mindef dan fairuz

cito dan azly
tayar brader ni pancit tanpa diketahui puncanya
bantuan terus diberi dengan menukar tiub
aksi mengepam oleh kuman
berehat seketika di atas jejambat motor sebelum patah balik
lagi gambar - SINI -

Wednesday, October 28, 2009

ECC Malacca Nite Jamboree 09

selamat tiba di garisan penamat pukul 1 pagi lebih bersama 2 orang rider rilek ni... memang sempoi


Salam... sabtu baru ni saya berkesempatan menyertai kayuhan malam di air keroh melaka. sepatutnya saya tak boleh ride sebab tangan kiri belum full recovered. tapi dek kerana gian tambahan lagi saya dah register lebih sebulan lepas maka saya gagahkan diri gak kayuh.

dengan bantuan pvc tape yang dibeli dengan harga seringgit (beli 3 buat standby), saya ikat pergelangan tangan saya sementara siku dibantu oleh elbow tension. masalah yang saya hadapi sekarang bukan sebab otot lagi tetapi urat di tangan kiri macam tak betul pulak. kejap pusing kiri sakit kejap pusing kanan sakit, kejap x sakit, kejap siku boleh lurus kejap bila lurus sakit urat kat ibu jari. macam2...

ok la back to story... saya bertolak dari kl kira2 pukul 9 pagi bersama wife dan anak bongsu. dipendekkan cerita berhenti rehat di air keroh. sebab belum makan pagi lagi. lebih kurang kul 12.30 sampai dataran air keroh lokasi kejadian.

oleh kerana masa saya nak register tu dia kata t-shirt belum sampai so saya ambik keputusan cari bilik. memang masih ada kosong di d'village sebelah je. senang sangat wife saya nak gerak.

pukul 2 lebih baru ambik semua goodies serta register.

di pendekkan cerita lagi saya bertemu dengan rakan2 rider dari kl seperti hirman geng kayuh duke, geng2 PUJMAC, yat dan shahrul, GENGGEREK serta haris bc kelolo and the gang. bro haris ni dalam pada tu sempat mencari pendapatan sampingan dengan jual lampu dan blinker. memang laku. yang ni je yang saya kenal buat masa ni.

malam tu saya join genggerek seperti yang dijanjikan semasa berfb dan berchatting dengan cikgu zaidi sebelum hari kejadian. 4 orang termasuk saya. yang lain cikgu zaidi, redz dan syed.

mula kayuhan saya berdua dengan cikgu zaidi di depan manakala redz dan syed dibelakang tapi saya hanya mampu ikut cikgu zaidi sampai CP1 je. lepas tu saya tertinggal sebab kaki banyak kali cramp. last2 saya terjoin redz dan syed. geng2 ni memang kayuh rilek je. asalkan sampai dan complete the race. dan bertuah juga saya ikut diorg sebab syed ada spray utk cramp(tah apa nama tah)...

dan akhirnya kami complete the race walaupun among the last sebelum cut off time. rasanya nombor 4++ kot daripada lebih 700 riders. memang enjoy sekali. dan ia adalah jamboree nite pertama kali seumpamanya... tahniah organizers...

kronologi-
trail burung hantu


baru nak siap

haris bc kelolo dengan lampu2nya

satu family kayuh

setting up basikal

my beloved merida

hirman dan epic merahnya

nice number bro... '1001'

yat

standby already

semua dah ready...

lepas saja flag off kamera dalam beg langsung x dikeluarkan... alasan saya ialah malas buang masa ambik gambar dan yang penting habiskan race. lagipun dslr besar dan tidak practikal bawak race. masa terbuang banyak. gambar hanya diambil bila sampai penamat...

lagi gambar di -SINI-