Sunday, August 1, 2010

SEPERTI YANG TELAH DIJANGKA

pemilihan dua jawatan tertinggi jawatankuasa eksekutif baru FAM selepas presiden seperti dijangka berpihak kepada tengku abdullah sultan ahmad shah dan tan sri annuar musa. dan seperti yang saya jangkakan populariti menjadi pilihan pengundi / wakil badan gabungan. itulah yang dikatakan pukulan orang-orang media. mereka berdua juga bagi saya berjaya melalui fasa yang mana boleh mempengaruhi peminat-peminat bolasepak yang sentiasa dahagakan kejayaan dan kejutan.

saya percaya kebanyakan peminat bolasepak tiada bantahan atas pemilihan ini sementelah mereka berdua mempunyai latar belakang yang berwarna-warni serta agak menarik perhatian ramai.

tengku abdullah bagi saya memang pilihan utama tambahan kapasiti baginda sebagai tengku mahkota pahang iaitu pewaris takhta. mungkin baginda tidak beranggapan begitu tetapi logiknya pengundi akan memilih sebab yang sebegitu. selain itu baginda juga pernah memegang jawatan sama satu ketika dahulu sebelum meletak jawatan pada 2007 sebagai rasa tanggungjawab atas persembahan buruk skuad bolasepak negara pada waktu itu. jadi apabila baginda membuat 'comeback' wakil gabungan tanpa prejudis memilih baginda kerana yakin baginda mungkin boleh membawa perubahan selepas ini seperti mana yang dilakukannya kepada skuad hoki negara.

tan sri annuar musa pula apa yang saya tahu bekas menteri belia dan sukan, ahli politik dan terkini sebagai presiden kafa. mungkin kurang menyerlah ketika berada dalam kabinet dan sebagai ahli politik tetapi apabila beliau berjaya membangkitkan semangat red warriors sehingga digeruni pasukan lain, ia sedikit sebanyak mewujudkan fenomena kepada perwakilan apa ramuan beliau boleh beri untuk menjadikan skuad malaysia seperti pasukan kelantan. mungkin agak sukar kalau nak ikut seperti kelantan kerana penyokong mereka setia, sentiasa ada di mana2, kalau kat kota bharu atau stadium di k.terengganu, memang mereka akan mengisi setiap ruang stadium yang ada. tetapi yang penting idea yang boleh beliau beri untuk pasukan negara, dan juga 'manifesto'nya yang dikatakan tempoh hari.

mungkin keduanya mempunyai idea atau agenda tersendiri untuk bolasepak negara, tetapi rasanya kalau digabung dan dikisar sehingga sebati, mungkin boleh mendapatkan hasil yang lebih baik.

bagi jawatan naib presiden pula dua daripadanya mungkin boleh dijangka. seperti penyandang datuk afandi hamzah. sebab selain beliau dan datuk hamidin, yang lain kurang popular. beliau juga agak merendah diri dan dianggap seperti underdog. publisiti pun kurang. mungkin beliau dah ada track record sebelum ini semasa memegang satu jawatankuasa dalam FAM, 'kempen'nya pun mudah, kerana tidak berada dalam jawatankuasa yang popular, jadi beliau kurang dikenali. lagipun saya tengok beliau kurang dengan gosip dalam media. dikira sebagai calon bersih la ni.

datuk hamidin pula memang tak perlu diperkenalkan lagi. beliau memang dah ada dalam council sebelum ini. cuma kali ini kira upgrade la. selain setiausaha agung FAS, beliau juga sebagai pengerusi jawatankuasa futsal dan pengurus pasukan futsal kebangsaan. kira popular la sebab selalu dapat publisiti. selangor pun memang pasukan hebat dalam liga.

cuma peminat bolasepak mungkin akan tertanya-tanya lagi dua calon yang menang iaitu datuk subahan kamal dan datuk seri abdullah hishan. datuk subahan hanya dikenali menerusi pentas politik. sebagai adun templer dan pengerusi salah satu biro dalam umno / bn. dalam FAS pu sebagai ahli majlis je. manakala datuk abdullah hishan presiden taiping FA. orang lama dalam bolasepak tetapi kalau mengikut zaman sekarang langsung x popular. dikalangan perwakilan dikenali tapi bagi peminat bolasepak mungkin akan bertanya siapa dia.

sapa-sapa pun yang dapat jawatan bagi saya x menjadi masalah asalkan mereka tahu macamana nak meningkatkan lagi mutu bolasepak tanahair. mungkin beberapa tahun kebelakangan ini kita boleh katakan skuad bolasepak negara mula mencipta kejayaan demi kejayaan tetapi diharap dengan adanya 'skuad' baru dalam FAM ini bukan sahaja kejayaan yang dah ada itu dikekalkan, tetapi ditingkatkan lagi untuk mencapai kejayaan yang lebih tinggi.

tahniah untuk semua...

No comments:

Post a Comment

your comments is valuable..