Thursday, October 14, 2010

8 EMAS SETAKAT HARI RABU

ketika kempen sukan komanwel semakin sampai di penghujung, tanda tanya mula timbul mampukah kita mencapai 10 emas seperti yang disasarkan. tambahan pula menteri belia dan sukan datuk ahmad shabery cheek yakin akan kemampuan negara memperoleh tambahan lagi dua emas menjadikan 12 seperti yang dipapar dalam dada akhbar baru-baru ini.

persoalannya semakin hari sampai ke penghujung temasya semakin kita kehilangan emas-emas tertentu yang sepatutnya menjadi milik kita. paling ketara dalam acara boling padang yang cukup yakin untuk menghadiahkan 4 emas. persoalannya sehingga hari ini satu emas pun tiada dari boling padang. satu persatu pejuang boling padang gugur. tidak tahu dimana silapnya... dari segi persembahan? tuah nasib?

hari ini malaysia bernasib baik apabila pingat ke 8 disumbang dari lapang sasar menembak menerusi bibiana ng untuk 10 meter air pistol. skuad menembak juga menyumbang emas ke 6 tempoh hari dari pasangan 10 meter air rifle, nor ayuni halim dan aziera taib. menembak juga turut menyumbang beberapa pingat perak dan gangsa sebagai hadiah buat rakyat malaysia.

sementara tu pendelela membuat kejutan apabila menyumbang emas ke 7 dalam acara terjun. satu pencapaian membanggakan untuk gadis muda ini. ini lah yang dikatakan yang tidak disangka itu yang muncul...

kini persoalan yang timbul bukan 10+2 seperti yang dikatakan menteri belia dan sukan. masalah nya yang 10 itu mampukah dicapai.

kita cukup yakin badminton mungkin bakal menyumbang kepada pencapaian sasaran itu. tetapi bagaimana dengan sukan lain? oleh itu pembangunan sukan yang lebih komprehensif perlu dilakukan agar kita tidak terlalu bergantung harap kepada sesuatu jenis sukan sahaja tetapi perancangan sukan2 yang dimonopoli oleh barat juga perlu dilakukan agar jika tak menang setidaknya dapat menghampiri pun satu kejayaan.

semoga yang 10 itu mampu dicapai...

No comments:

Post a Comment

your comments is valuable..