Thursday, July 19, 2012

SATU MALAM DI KAMPUNG MORTEN

 model saya berposing di tingkap menghadap sungai melaka

Haaa mesti nampak pelik kan bila pelan-pelan saya transformkan blog saya ni menjadi lebih merapu... hahaha no more serious... kadang-kadang je boleh fokus kepada sukan ataupun perkara-perkara lain yang lebih straight...

baru-baru ni saya pergi melaka lagi. memang saya suka melaka sehinggakan saya dah terbeli sebuah apartment di melaka. sebab apa? sebab ianya bandar pelancongan dan rasanya tak rugi sebab kita tak bosan...

dari rumah ini boleh terus melihat pemandangan sungai dan river cruise

pucuk dicita ulam mendatang... asyik-asyik datang duduk hotel cap ayam mahupun cap ikan siakap maka hari tu saya berpeluang untuk merasai tinggal di kampung ini iaitu kampung morten. menurut maklumat ia kampung melayu tertua di melaka... saya tumpangkan link blogger-blogger lain untuk info lanjut. klik sini, sini, dan sini ...

pemandangan malam rumah dan homestay dilimpahi lampu kuning menyerlah

rupanya memang banyak homestay kat sini... ada yang ala moden sikit, ala kampung lama, tinggal sendiri mahupun bersama tuan rumah (cuma tuan rumah kat rumah kecik belakang ler)

dipendekkan cerita maka dapatlah kami sebuah rumah setelah puas mencari dan memilih... tahu-tahu je lah hujung minggu ala padat gitu...

homestay penginapan kami


dan disitulah mulanya kami yang datang ni merasai ketenangannya...



disini juga banyak tempat boleh dilawati contohnya dua rumah diatas ni dimana pemiliknya menjadikannya sebagai muzium yang terdapat banyak barang-barang lama didalamnya.

pemandangan yang dapat dilihat dari atas jambatan yang terdapat di kg morten

selain itu tidak sedar rasanya berjalan-jalan di tepi sungai di kampung morten ini kerana ianya dilimpahi lampu berwarna-warni dan juga keindahan melihat bot-bot membawa pelancong meyusuri sungai ini sehingga ke bandar melaka.

terdapat juga jambatan penghubung seberang iaitu kawasan terletaknya hotel, pejabat mahupun kawasan perniagaan. dari atas jambatan kita boleh melihat keindahan kampung dan sungai melaka. bagi yang rajin, anda boleh terus berjalan kaki menyelusuri sungai sehingga ke bandar melaka..

 sempat bergambar kenangan sebelum pulang

saya rasa sangat bertuah kerana dapat juga merasai tinggal berlatar belakang suasana kampung walau dalam tempoh seketika. dah lupa dah saya apa nama homestay ni... bersih, luas, cantik, selesa... harga cuma sebilik 100 ringgit tapi kalau ambik satu rumah baru 300 dan terdapat 4 bilik.

kalau yang berminat tu tak perlu susah-susah.. datang je kampung morten, pusing keliling dan cariklah mesti ada. kalau x jumpa pun berhenti sekejap tanya orang kampung. tapi gerenti ada sebab boleh kata ramai penduduk menjana pendapatan mereka dengan menawarkan homestay ini.

jadi... selamat bercuti...


4 comments:

  1. Bro.. recommended homestay mana satu ya

    ReplyDelete
  2. salam tuan... byk homestay.. pilih saja semua ok.. nak menarik cari yg tepi sungai...

    ReplyDelete
  3. boleh saya tahu apa nama homestay yang awak duduk ni?

    ReplyDelete
  4. buleh tahu apa nama homestay nie???

    ReplyDelete

your comments is valuable..