Sunday, February 2, 2014

15 MINIT YANG SUNGGUH BERHARGA


Assalamualaikum semua...

10 hari tanpa kabar di blog aku rasa macam satu kerugian pulak.. Kekangan waktu bekerja menjadi punca utama. Lagipun isu-isu sukan yang melanda agak longgar jika dikongsi (bagi aku) sebab ianya sudah pun dikongsi di dada-dada akhbar dan televisyen. Tambahan jika aku bercerita tentang keputusan perlawanan, bagaimana gol atau mata dikutip, err... Oh my memang straight sangat.. Orang pun dah tau.. So kalau aku nak bercerita perihal sukan pun aku lebih gemar bercerita 1. Disebalik kejadian 2. Yang orang tak ada tapi aku ada. 

Ok aku nak berkongsi perkara yang paling membanggakan aku. Hari ni aku cukup bertuah kerana dapat berjumpa keluarga ini. Sangat memberi inspirasi. Selepas 15 tahun berkelana di negara orang (15 tahun beb) di UK, Mereka pulang le tanahair.. Yang paling mengagumkan, Mereka pulang menaiki kenderaan atau senang aku cakap CARAVAN.

kira-kira 155 hari atau 5 bulan, menjelajah lebih 20 buah negara, menggali lebih 1001 pengalaman, tentunya ia sangat berharga.. Lebih bernilai jika sama-sama dapat dikongsi bersama rakyat malaysia, seterusnya memberi inspirasi menempuhi kehidupan seharian mendepani cabaran..

Aku anggap hari ni rezeki aku, apabila dapat terus berdepan dengan kenderaan ini dan juga keluarga ini.. Jadi aku ambil masa menggali serba sedikit buat pembakar semangat. 15 minit sudah memadai.. Yang penting dapat berjumpa secara terus dengan mereka.

Tak banyak yang aku tanyakan kepada encik jamalullail, kepala keluarga ini, sebab aku lebih berminat dengan caravan dia.. Hehehe... Katanya dia sedang berbincang dengan satu syarikat di gurun, kedah untuk bawa masuk caravan. Baguslah... Jika ia boleh menjadikan salah satu budaya di malaysia. Kos anggaran mungkin tak lebih 100k... Lagi ok tu... Cuma akan disesuaikan mengikut malaysia lah... Sebab caravan dia tak de aircon. Katanya nak pasang aircon pun mau 10k.. Tak pe pelan pelan kayuh bang...

Cuma pertanyaan yang mungkin penting... Aku tanya hala tuju lepas ni.. Jurutera ini berkata belum pasti.. Sebab anak anaknya sudah sesuai tinggal di UK. dari jawapannya aku dapat agak boleh jadi mereka akan kembali ke UK satu hari nanti. Cuma dia berkata kepulangan dia ke malaysia adalah untuk jaga orang tua yang uzur. Aku salute... 

So bagi aku kalau ikut membesarkan anak anak di mana mana pun sama... Asalkn ada keseimbangan dengan duniawi dan ukhrawi. Dan aku rasa insyaAllah tak da masalah mereka nak membesarkan keluarga walau di UK sekali pun. Lagipun sudah ramai orang malaysia di sana. Nescaya takde masalah. Tiket ke malaysia pun sesiapa pun boleh beli dengan harga mampu beli lah orang kata..

Haluan mereka seterusnya selepas ini adalah menjelajah malaysia bermula mac. Aku ucapkan selamat berjaya. Jika dapat dibukukan pengalaman mereka ia akan menjadi lebih berharga. Semoga apa yang mereka lakukan ini terus diberkati dan terus menjadi inspirasi buat rakyat malaysia.

Dan percayalah... Jika benar encik jamalullail akan mula membawa masuk caravan ke malaysia, insyaAllah aku akan menjadi antara yang terawal untuk mendapatkannya...

**follow page mereka di fb: byroadtomalaysia

No comments:

Post a Comment

your comments is valuable..