Saturday, September 19, 2009

Ada penduduk Indonesia sudah beraya

JAKARTA: Walaupun majoriti umat Islam di Indonesia masih menunggu pengumuman rasmi tarikh Hari Raya Puasa yang dijangka disambut esok, namun sudah ada sekurang-kurangnya tiga kelompok di negara ini yang sudah menyambutnya pada Sabtu.

Kelompok Jemaah An-Nazir di Gowa, Sulawesi Selatan menunaikan solat sunat Aidilfitri pagi ini di pemukiman mereka di Kampung Butta Ejayya dengan diimamkan oleh ketuanya, Lukman A Bakti.

Laporan agensi berita Antara memetik Lukman sebagai mendakwa bahawa jemaahnya berjumlah 10,000 orang dan mereka mula berpuasa lebih awal dan semalam genap 30 hari mereka berpuasa.

Satu kelompok lagi, Jamaah Al Muhthor di Desa Wates, Tulungagung, Jawa Timur juga menunaikan solat sunat Aidilfitri hari ini.

Media massa online tempatan juga melaporkan bahawa ribuan jemaah Tarikat Naqsabandiyah di Padang, Sumatera Barat, juga telah menunaikan solat sunat Aidilfitri pagi ini.

Mereka dilaporkan menunaikan solat di 50 buah masjid, saling bermaafan dan menikmati juadah hari raya dalam suasana hari raya setelah yakin tarikh 1 Syawal jatuh hari ini. - Bernama


CONFUSE........

No comments:

Post a Comment

your comments is valuable..