Sunday, May 12, 2013

SOALAN 4 : ULASAN / KOMEN "BR1M 2"



BR1M atau Bantuan Rakyat 1 Malaysia adalah bantuan kewangan yang disalurkan kerajaan kepada mereka yang layak. Kebiasaannya adalah mengikut pendapatan isi rumah.

Berbeza dengan BR1M peringkat awal, BR1M fasa kedua atau BR1M 2 memperluaskan lagi pemberian bantuan kepada rakyat Malaysia yang masih bujang. Bermakna bukan sahaja isi rumah (keluarga) yang layak boleh mendapat bantuan tersebut tetapi juga mereka yang masih bujang. Jumlah yang diberikan adalah RM500 (isi rumah) dan RM250 (bujang). Untuk BR1M kerajaan memperuntukkan kira-kira 3 billion ringgit.

Walaupun ia sedikit sebanyak mengurangkan beban rakyat, tetapi saya lebih memandang BR1M 2 sebagai bonus sahaja. Bermakna ia tidak banyak membantu mengurangkan beban mereka yang layak. Bermakna sekiranya dibayar sekali setahun, itulah bonus tahunan kepada mereka yang kurang berkemampuan dan layak menerimanya. Oleh itu ia tidak lebih sekadar sumbangan tahunan.


Pada pendapat saya BR1M 2 harus dilihat dalam konsep yang lebih luas. Ya, sememangnya ia membantu mengurangkan beban yang ditanggung 'pada ketika itu' maka konsep itu perlu diperluaskan supaya bantuan itu boleh diertikan sebagai 'mengurangkan beban yang ditanggung pada setiap masa'. Maksudnya disini atas dasar ingin memajukan negara kehidupan rakyat juga harus dibawa bersama kemajuan itu bukan meninggalkan ia di belakang. Mungkin cara terbaik pemberian BR1M boleh dikerapkan lagi mengikut perkiraan 3 bulan sekali (4 kali setahun) atau lebih menarik jika diberikan dalam kekerapan 2 bulan sekali (6 kali setahun). Bermakna kerajaan hanya perlu mengeluarkan peruntukan kira-kira 12 billion ringgit ke 18 billion ringgit setahun sahaja jika hendak dibandingkan dengan kemajuan yang dikejar setiap tahun yang menelan berpuluh-puluh billion sedangkan kehidupan rakyat terus tertinggal di belakang.

Syarat-syarat pemberian juga perlulah diperketatkan dan diperhalusi sedalam-dalamnya. Bukan memilih secara rawak dan kurang ketelusan apabila mereka yang tidak layak turut menikmati pemberian ini sedangkan mereka yang layak pula adakalanya tiada dalam senarai penerima. Kita tidak harus semata-mata mengharapkan rakyat untuk membuat segala urusan sendiri kerana kebanyakan mereka yang layak semamangnya tidak tahu menggunakan teknologi mengisi borang dan ketinggalan dari arus permodenan. Kebiasaannya mereka yang tinggal di luar bandar dan tidak mendapat pendidikan yang sempurna dan teratur, hanya mengharapkan kepada kais pagi makan pagi. Jauh berbeza daripada mereka 'yang tidak layak turut mendapat bantuan' apabila golongan-golongan sebegini mudah mencari kesempatan atas kecerdikan yang dimiliki tanpa memikirkan soal kemanusiaan.


Bermakna peranan Wakil-wakil Rakyat, Ahli Jawatankuasa Kemajuan Kampung, Ketua-ketua kampung, Penghulu-penghulu, tok-tok sidang, pengerusi-pengerusi surau dan masjid, ketua-ketua agama kawasan, ahli-ahli keluarga waima jiran tetangga amat penting bagi memastikan tiada keciciran dalam jumlah penerima bantuan ini selain dapat mengenalpasti mereka yang benar-benar layak sahaja boleh menerima bantuan. Dalam konteks ini semua yang terlibat harus lebih mempunyai kejujuran dan integriti tanpa mengambil kira siapa yang memohon asalkan mereka itu layak. Dengan itu tidak akan timbul soal kroni, pilih kasih, pilih bulu, kejam dan zalim dari rakyat.

Bukan itu sahaja, cara pemberian BR1M 2 juga adalah terlalu jauh menyimpang dari hasrat sebenar. Penerima disuruh hadir ke dewan-dewan rakyat, beratur panjang semata-mata untuk mengambil nilai sebanyak 500 ringgit itu. Adakala sampai menunggu lebih sejam. Kalau bantuan bujang tidak mengapalah juga kerana penerimanya bujang dan majoriti sihat. Tetapi tidakkah kita berfikir penerima bantuan isi rumah itu? yang kebanyakkannya warga-warga tua, yang uzur, orang-orang kurang upaya, mereka yang miskin yang tiada kenderaan untuk bergerak. Bukanlah lebih mulia jika wakil-wakil rakyat atau kakitangan yang ingin memberikan bantuan atau ditugaskan memberi bantuan ini dapat berkunjung ke rumah-rumah golongan ini. Kerana ia jelas akan mengurangkan segala beban untuk bergerak ke pusat pemberian bantuan ini. Bukan itu sahaja setidak-tidaknya wakil rakyat atau mereka yang bertugas dapat menyelami sendiri penderitaan yang ditanggung apabila berkunjung ke rumah penerima dan lebih membuka mata untuk terus memberikan bantuan dari sudut lain pula. Memang ia nampak seperti mengambil masa lama untuk pergi ke sesebuah rumah tetapi bukankah boleh melantik sukarelawan atau kakitangan sementara yang boleh menjalankan tugas itu. Asalkan orang itu mempunyai integriti dan kejujuran. Jika ianya nampak sukar juga, bukankah boleh bank-in ke dalam bank penerima? kerana sudah tentu penerima ada wakil yang boleh ke bank dan mengambil wang tersebut. Ini sekadar cadangan kerana apa yang penting ia memudahkan semua pihak bukan sekadar mengambil kesempatan untuk menunjuk-nunjuk pemberian itu ke dalam akhbar atau televisyen.


Kita mengharapkan agar pemberian BR1M lebih menjiwai rakyat, bukan sekadar melepas batuk ditangga, mengambil kesempatan meraih publisiti atau mencari populariti kerana apa yang penting ialah kebajikan rakyat terus terbela. Kerana jika nak diikutkan sememangnya bantuan ini tidak mencukupi. Tetapi langkah lain boleh dilaksanakan kerajaan untuk menyeimbangkan kehidupan rakyat dengan kos kehidupan yang semakin tinggi. Setidak-tidaknya rakyat tidak tercicir dalam mengejar arus kemodenan dan kemajuan negara selain dapat mengatur kehidupan dengan lebih sempurna tanpa bebanan yang tinggi.


1 comment:

  1. sye rasa dah bersyukur sgt sbb keluarga dpt bantuan nie.tp kalau ada lagi mereka yg tak tw bersyukur tk tw la kan..
    lebih2 lagi skrg nie ramai rakyat malaysia nak memberontak and menjatuhkan kerajaan :)

    ReplyDelete

your comments is valuable..