Tuesday, July 20, 2010

SAM MEDAN UNTUK BERPOLITIK KE?

tergelak saya bila dipikirkan balik. ada ke patut disuruhnya menggunakan platform SAM untuk berkempen.

kisah di ceritakan seorang kawan. ye la ramai kita tau ada persatuan sukan besar kat malaysia ni akan buat kongress hujung bulan ni bagi memilih majlis baru untuk next term.

dipendekkan cerita berlaku la situasi telefon menelefon yang kawan saya je tau apa sebabnya. yang ditelefonnya tu salah seorang calon yang akan bertanding. kebetulan calon ni tau la kawan saya ni ada hubungkait dengan SAM. pas tu disuruhnya tolong kempen untuk dia.

SAM ni parti politik ke? berapa gaji ahli2 majlis SAM setiap bulan? berapa banyak elaun kitorang dapat? adehhh.....

ni nak diceritakan tujuan utama penubuhan SAM seperti yang termaktub dalam perlembagaan persatuan peraturan 4:

a) untuk menyatukan semua penulis sukan, pengulas sukan, penerbit sukan radio & tv, jurufoto sukan serta individu yang memiliki tugas berkaitan dengan pemberitaan berita-berita sukan di malaysia dan memastikan ahli mendapat kemudahan yang terbaik sewaktu menjalankan tugas di seluruh negara.


b) untuk mempertahankan segala kepentingan moral profesional setiap ahli.

c) untuk bekerjasama serta memperbaiki lagi hubungan di antara ahli dengan pertubuhan-pertubuhan sukan peringkat negeri, kebangsaan dan pihak kerajaan.


d) untuk menganjurkan kursus-kursus berupa latihan dan seminar bagi faedah ahli pada bila-bila masa yang bersesuaian.


selain dari yang di atas ni antara lainnya adalah merapatkan hubungan silaturrahim sesama pengamal media sukan melalui aktiviti-aktiviti yang dijalankan tidak kira aktiviti berupa sukan, kemasyarakatan mahupun sosial sesama ahli.

jadi rasanya dah paham la kot tujuannya. kita tidak mahu SAM dijadikan tempat berpolitik seperti yang berlaku kepada banyak pertubuhan sukan yang akhirnya atlet menjadi mangsa. walaupun SAM x de atlet tapi amat memalukan sekiranya SAM menjadi satu persatuan yang menjadi bahan tawa persatuan sukan walhal ahlinya terdiri dari pengamal2 media sukan yang kadangkalanya ada menceritakan perihal gosip dan kontroversi orang lain. ibarat paku dulang paku serpih.... setakat ini SAM berjaya dipertahankan dari anasir2 yang tidak dibenarkan walaupun tempoh hari ada berlaku sedikit kegelinciran namun berjaya diatasi dengan cara berhemah oleh ahli-ahlinya.

kita cuma mahu SAM dihormati dan menjadi bahan rujuk untuk memajukan lagi sukan di malaysia kerana rasanya ahli2nya lebih tahu perihal sukan di malaysia sehingga ada yang sanggup mengkaji atau dengan bahasa mudah 'follow up' setiap apa yang berlaku. bukannya dijadikan pusat berkempen atau platform untuk meraih undi...

harap datuk paham la ye...

1 comment:

  1. Aik...ada juga orang nak ambil kesempatan guna nama SAM....faham ke dia orang ni SAM tu apa?

    ReplyDelete

your comments is valuable..