Tuesday, August 7, 2012

ADAKAH PENGAKHIRAN SAMA


semalam datuk lee chong wei sekali lagi membawa pingat untuk negara. Warna yang sama diperolehi 4 tahun lalu. Walaupun dia hampir-hampir mencatat sejarah negara yang pasti akan disimpan didalam arkib negara. Namun semuanya tidak kesampaian apabila dia sekali lagi terpaksa berpuasnhati dengan pingat perak. Pun begitu chong wei telah menunjukkan semangat juang tinggi. Kalah dibezakan 2 mata di game penentuan. Dan secara tidak langsung menjadi benchmark kepada pengukuhan perpaduan kaum di negara kita.

Namun setelah kempen atlit-atlit negara hampir tamat, adakah kita mampu mengubah pungutan angka pingat diperolehi 4 tahun lalu di beijing atau pun pengakhirannya akan sama?

 saya sempat mendapatkan aura chong wei beberapa minggu sebelum olimpik. sebelah tu kereta bentley chong wei

Bagi saya kita tidak boleh menyalahkan sesiapa dalam soal ini. Ini kerana atlet-atlet negara saya kira sudah memberikan lebih dari yang mereka mampu. Bermakna mereka telah berusaha bersungguh-sungguh memberikan yang terbaik demi menunaikan hasrat negara. Namun apabila beraksi di pentas olimpik sememangnya kita tidak mampu menjangkau kemampuan lawan. Yang biasa pun oleh jadi luar biasa handalnya.  saya x rasa kita gagal. kerana kita berjaya mengekalkan pencapaian 4 tahun lalu. Cuma mungkin sedikit tergelincir dari sasaran awal.

Pun begitu berbaki beberapa hari lagi temasya berlangsung dengan baki atlet yang tinggal, saya kira mereka ini semua berkualiti. Dan tidak mustahil mereka mampu mengubah pencapaian di beijing menjadi lebih baik. tentunya prospek utama yang tinggal kini dari acara berbasikal trek dan juga terjun. Saya harap mereka yang tinggal ini mampu mencipta kejutan pada kali ini. Setidak-tidaknya menghadiahkan lagi pingat buat rakyat malaysia tak kira warna apa.

Tetapi jika pengakhirannya tetap sama seperti dulu, tidak mengapa. Kerana anda telah mencuba yang terbaik. dan yang penting... kita tidak gagal...

kita layan lagu semangat ini untuk atlet yang tinggal

No comments:

Post a Comment

your comments is valuable..