Wednesday, August 15, 2012

PERLUKAH MENJADI SEPERTI KOMUNIS?


Temasya olimpik telah pun melabuhkan tirai 2 hari lalu. Dan malaysia pulang dengan 1 perak dan 1 gangsa, lebih baik dari temasya 4 tahun sebelum di beijing.

Tamatnya temasya itu, cakap cakap mula kedengaran sana sini, sama ada yang menyokong, memuji, tidak kurang juga mengkritik, mempersoal selain dari mengutuk.

Berkesempatan berjumpa pakar sejarah yang juga pernah menjadi pengarah sukan universiti malaya satu ketika dahulu, tan sri profesor emiritus khoo kay kim, saya mencari jawapan dari dalam diri dia.

Bercerita agak panjang, dia mengambil jalan selamat, iaitu tidak menyalahkan keseluruhan persiapan tetapi lebih kepada persediaan yang tidak rapi. tetapi saya simpulkan mengikut cara mudah - malaysia sudah lama menyertai sukan olimpik, tetapi pencapaian tetap sama.. Maksudnya pada waktu ini sepatutnya malaysia sudah mula menuai hasil pingat dari pengalaman penyertaan sebelumya - kata beliau.

Lagi satu kesimpulan dari apa yg diceritakan iaitu kuasa china dan korea terutamanya.. Termasuklah korea utara, yang telah jauh meninggalkan malaysia, berbanding dahulu korea selatan terutamanya jauh tertinggal di belakang. Adakah mungkin disebabkan kesan dari kesan pemerintahan negara mereka?

Bercakap lagi mengenai atlet, tan sri khoo mengakui kelemahan mental yang agak ketara. Tidak seperti china dan korea... Mungkin ini contoh terbaik... Saya bukan hendak menafikan mahupun menyokong, sekadar mengambil iktibar... Lama dia menceritakan sejarah dari zaman 30 an lagi. Tetapi cukup membuatkan saya terfikir akan kelogikan kata-kata beliau.

Cuma ini pendapat peribadi saya.. Tiada kene mengena dengan unsur mengkritik, sekadar  pendapat sahaja- kita tak perlu jadi seperti komunis. kerana segalanya mandatori. kita pun sudah merdeka dan demokrasi.. tetapi janganlah sampai menjadikan semua alasan itu untuk menjadi manja.. sekadar mengambil konsep latihan yang mereka lakukan... Saya tidak tahu tetapi mungkin ada yang tersembunyi sehingga membolehkan mereka berjaya meninggalkan negara asia lain. Contoh mudah seperti kata tan sri khoo kay kim, ahli psikologi kat malaysia pun tiada yang benar benar pakar. Malahan ada yang fresh graduate. so nak menguatkan mental atlet tu memang sukar. Itu kata beliau bukan saya.

Apapun kalau mengikut kata beliau lagi, nak menyediakan atlet di rio 2016 kalau baru nak mula balik lepas ni memang dah terlambat. Tetapi kita masih mengharap ada juara yang bakal lahir di pentas olimpik satu hari nanti walaupun ia terpaksa memakan masa berpuluh tahun lamanya. Kerana harapan tetap harapan...



No comments:

Post a Comment

your comments is valuable..